Review: Olympus PEN E-PL10 dé familie, natuur en lifestyle camera?

De Olympus PEN E-PL10 ziet er fantastisch uit, is makkelijk in gebruik, legt alles haarfijn vast (in 4K) en is geschikt voor alle soorten fotografie en film. Ik testte hem als Olympus fan uit en deel mijn mening, hacks en tips.

Waarom ik gek ben op Olympus

In 2018 ging ik op zoek naar de beste systeemcamera op de markt die uitblonk in video en fotografie. Na lang zoeken en vergelijken kwam ik uit op de Olympus EM5 MII die ontzettend goede reviews kreeg. En terecht! Deze camera wordt veel gebruikt door professionals en beschikt over eindeloos veel mogelijkheden en manieren om de camera te personaliseren. Ideaal, want ik had de ambitie om me volledig te focussen op fotografie. Totdat ik zwanger werd van mijn dochter en ik weinig tijd en energie had om dit op te pakken. Ik heb dus niet alle opties maximaal geprobeerd, maar geniet nog dagelijks van mijn EM5 Mii omdat hij zo intuïtief in gebruik is. Toch leek een simpelere camera me erg fijn om te hebben voor de dagelijkse (familie)foto’s. En geluksvogels dat ik ben, mocht ik de nieuwe Olympus Pen E-PL10 pancake zoom kit uittesten! Ideaal voor de insta husband die nog niet zoveel interesse heeft in fotografie of voor de gevallen dat ik weer hollend achter m’n kind aan moet om een leuke foto te maken. Ik vertel je waarom ik opnieuw verliefd ben geworden op Olympus.

Zes voordelen Olympus Pen E-PL10

Ik ben geen fotografie specialist en kan je dus niet alle technische specificaties tot in detail uitleggen. Maar dat wil ik ook niet, want dit is een camera die juist voor de ambitieuze amateurs perfect is! Daarom zal ik uitlichten wat ik als de grootste voordelen van de nieuwe Olympus Pen E-PL10 beschouw:

1. Knappe body

Foto van Olympus.nl

First things first: de Olympus Pen E-PL10 heeft een supermooi design en is daarmee de ultieme Insta waardige camera. Deze beauty is verkrijgbaar in zwart, bruin en wit en heeft een soort leather-look bekleding op de body. Gecombineerd met een staal geeft dit een hele luxe uitstraling. Pas maar op dat de Pen E-PL10 niet de show steelt op je Insta 😉

2. Stabilisatie

Ben jij merendeel rennend aan het fotograferen of filmen en schiet je snel vage beelden? De Olympus Pen E-PL10 heeft een drie assige beeldstabilisatie waardoor je foto’s en video’s standaard scherper zijn. Ideaal voor vloggen of het maken van beelden in slechte lichtomstandigheden. Maar de camera beschikt ook over een waterpas voor als je het heel serieus aan wilt pakken met statief 😉

3. Wifi en bluetooth: YouTube video’s zijn een eitje

De PEN 10 is uitgerust met WiFi en bluetooth waardoor je probleemloos foto’s en video’s kunt verzenden naar je telefoon, laptop of tablet. Zelf gebruik ik de WiFi verbinding altijd in combinatie met de Olympus app om vanaf een afstand te filmen. Dat is ideaal voor (YouTube) video’s of groepsportretten. Je zet de WiFi aan op je camera, maakt met je apparaat verbinding met de Olympus en kunt dan in de Ol.share app jezelf vanaf een afstand vastleggen. Je hebt hiervoor geen bestaand WiFi netwerk nodig zoals je dat thuis hebt, want je camera creeert zelf een verbinding. Een van mijn favoriete functies!

4. Kantelbaar touchscreen

Nog zo’n veelgebruikte functie is het kantelbare touchscreen. Het scherm van de Olympus Pen E-PL10 kun je 180 graden uitklappen naar beneden toe. Perfect om selfies te maken of om te vloggen. Enige minpuntje is dat je het scherm niet kunt uitklappen als de camera op een statief staat, wat ik bij mijn EM5 Mii altijd graag doe.

5. Best of both worlds: compact en losse objectieven

Als je nog niet bekend bent met fotografie maar wel de ambitie hebt om je er verder in te ontwikkelen is dit de perfecte camera. Hoewel de Olympus Pen E-PL10 zo klein is als een compactcamera, kun je er wel gewoon losse objectieven opzetten. Als je dus besluit te investeren in objectieven kun je jouw fotografie game stapsgewijs naar een hoger niveau tillen. Zelf gebruik ik standaard de 25mm 1:1.8 objectief die fantastische beelden schiet!

6. Raw foto’s en 4K video’s met Olympus Pen E-PL10

Met deze camera schiet je video in 4K (#goals) en kun je foto’s ook in RAW schieten zodat je makkelijker kunt nabewerken. Ik fotografeer altijd in een combinatie van JPEG en RAW zodat ik makkelijker kan sorteren en nabewerken. Foto’s die simpelweg in het familiealbum komen, bewaar ik als JPEG in een mapje ‘afdrukken’. Foto’s die ik op Insta wil delen of die ik op groot formaat wil laten afdrukken, bewerk ik eerst in de RAW versie voordat ik ze als JPEG opsla.

Fijne tips voor het instellen

Je krijgt bij de PEN 10 pancake zoom kit een beknopte handleiding waarmee je bekend raakt met je camera. Ik zou je echter willen aanraden om deze video te kijken zodat je binnen een half uur je camera zo instelt dat je het maximale uit de creatieve opties en het gemak haalt. Zo zie je bijvoorbeeld hoe je het super control menu instelt (must have!) of de gele kleurtoon kunt uitzetten die standaard staat ingesteld.

Conclusie van de Olympus Pen E-PL10

De Olympus Pen E-PL10 is een multifunctioneel apparaat die zich aanpast aan jouw fotografie en film ambities. Hij is heel gebruiksvriendelijk en reageert snel waardoor ik hem perfect vind voor familie fotografie #drukkedreumes. Hoewel het een instapmodel is, voelt het super luxe en professioneel aan. Je kunt hiermee veilig overstappen van smartphone fotografie naar “echte” fotografie en gaandeweg professionele objectieven kopen. Kortom: De Olumpus PEN E-PL10 is perfect voor de amateur die meer wilt, aspirant vloggers, of online professionals die gespecialiseerd zijn in reis-, straat- of beauty content. Je leest alle informatie of koopt de E-PL10 op de website van Olympus.

Foto’s met de Olympus EPL 10

Een snel binnenshot – Autofocus
Waterdruppels op Oca blad – Manuele Focus