10 corona boodschappen tips: vers & gezond eten zonder supermarkt bezoek

corona boodschappen vers gezond duurzaam zonder uit huis hoeven bezorgen bestellen

Leuzen als corona crisis, covid-19, #stayinside en #flattenthecurve vliegen je om de oren. Maar de rest van het jaar pasta met tomatensaus eten zodat je binnen kan blijven, wil toch niemand? Daarom deel ik al mijn corona boodschappen tips om vers, gezond, lokaal en duurzaam te eten zonder boodschappen te doen in de supermarkt.

1. Laat je boodschappen bezorgen

Dit is de meest vanzelfsprekende optie om geen boodschappen te hoeven doen in de supermarkt maar het kan knap lastig zijn in het corona tijdperk. Iedereen kiest massaal voor het bezorgen van de boodschappen waardoor er soms geen bezorg mogelijkheden meer zijn of er gewoonweg niet genoeg producten beschikbaar zijn. Als je al vaker boodschappen liet bezorgen, is het vaak makkelijker om opnieuw te laten bezorgen. Bovendien kun je eerdere bestellingen kopiëren zodat het je nog meer tijd bespaart. Lukt het jou niet om boodschappen te laten bezorgen door je favo supermarkt? Probeer eens een andere (biologische) winkel zoals Ekoplaza of Marqt. Deze zijn wat duurder maar zijn daardoor misschien minder “overbelast” dan de Albert Heijn, Deen of Jumbo.

Onbekende biologische supermarkten die normaliter thuisbezorgen zijn bijvoorbeeld:

Even kwijt welke supermarkten er in Nederland verder nog zijn? Ik zet de meest bekende die wellicht bezorgen op een rijtje van A-Z:

2. Maaltijdbox

maaltijdbox biologisch duurzaam lokaal boeren bezorgen afhalen nederland halal vegan vegetarisch

Nog meer corona boodschappen tips: maaltijdboxen. Dit is sowieso een goede optie als je minder eten wilt weggooien en gevarieerder wilt eten! Misschien denk je in eerste instantie aan avondmaaltijden, maar je kunt deze vaak combineren met fruitboxen en/of ontbijtboxen. Ik ga zelf het liefst voor biologische varianten, maar ik zal zoveel mogelijk aanbieders voor je op een rijtje zetten zodat je zelf kunt vergelijken. Er zit namelijk nogal wat verschil in. En ook belangrijk: de klantvriendelijkheid en het gemak van pauzeren of opzeggen wisselt ook per merk.. Kortom, vergelijk wat voor jou het belangrijkst is en check de beschikbaarheid via de links:

Wij hebben zelf ervaring met Hello Fresh, Ekomenu en de Beebox. Hello Fresh was tot nu toe de goedkoopste. Qua gemak, kwaliteit en aanbod vind ik Ekomenu verreweg het beste. Je kunt daar ook gewoon losse producten voor je ontbijt, lunch en snacks mee bestellen waardoor je echt niet meer de deur uit hoeft.

3. Offer één familielid of vriend op

Dit klinkt nogal barbaars, maar is juist heel lief. Je kunt met je vrienden of familie één persoon aanwijzen die de boodschappen doet en deze voor de deur van de anderen aflevert. Zorg er wel voor dat deze persoon niet tot de risicogroep hoort, altijd genoeg afstand houdt en telkens z’n handen wast. Op deze manier komt slechts één persoon in aanraking met corona “bronnen” en is het aantal besmettingen na 30 dagen aanzienlijk minder:

afbeelding corona besmettingen social distancing gevolgen verspreiding

4. Doe slimmer boodschappen

Een andere manier om minder vaak de deur uit te hoeven, is door slimmer boodschappen te doen. Kies voor diepvries, lang houdbare producten als gekookte bietjes of fruit dat langer houdbaar is. Dit hoeft helemaal niet ongezonder of vetter te zijn dan verse producten! Ik koop zelf altijd de biologische diepvries groenten van Albert Heijn en heb altijd een pak gekookte biologische rode bieten in huis. Als fruit koop ik graag sinaasappelen omdat die (in de koelkast) lang goed blijven en vol vitamine C zitten. O en aardappelpuree in een zakje is een lifesaver! Mocht je net als ik de neiging hebben om te weinig te eten, kun je kiezen voor producten met meer calorieën zodat je niet als Magere Hein uit de corona crisis komt. Denk daarbij aan extra olijfolie, volvette zuivelproducten of avocado’s.

5. Ga zelf kweken en bakken!

kiemgroente zelfvoorzienend vitamine c makkelijk thuis kweken groente fruit

Lang verhaal kort: gedeeltelijk zelfvoorzienend zijn, super leuk en handig. Het scheelt je in sommige gevallen een hoop geld zoals brood bakken. Misschien kost het je iets meer tijd, maar het geeft mij altijd heel veel voldoening en verser kun je niet eten. Het is heel makkelijk om te beginnen met bijvoorbeeld:

  • brood
  • kefir: waterkefir, melkkefir, kefir kwark en kaas
  • kiemgroenten en paddestoelen
  • kruiden zoals munt, basilicum, peterselie, bieslook en rozemarijn
  • Overheerlijke vegan brownies

6. Koop lokaal boodschappen

En dan bedoel ik letterlijk buiten: bij groente- en fruitstalletjes langs de weg. Wij kunnen zonder problemen dingen kopen als brood, eieren, aardappelen, uien, bloemkool, aardbeien, appels en peren. Je kunt in Friesland bijvoorbeeld adressen vinden via De Streekboer. Maar ook in de stad kun je toko’s opzoeken met groente en fruit dat buiten ligt. Gebruik de app Loka Loka om alle adressen bij jou in de buurt te vinden die lokaal eten leveren zoals boerderijwinkels en restaurants. Grote kans dat je van alles ontdekt!

7. Ga direct naar de boer

boodschappen bij boer zuivelboerderij kefirboerderij melkkefir kefirkwark kwark melk koeien

Bij de boer kun je dingen als zuivelproducten en groente en fruit kopen. In Noord-Holland ontdekte ik bijvoorbeeld kefirboerderij Anna-Hoeve waar je online bestellingen kunt plaatsen of direct kunt shoppen in de boerderijwinkel. Ook dit is weer makkelijker op het platteland dan in de stad, als je een auto hebt kun je er een fijn uitje van maken zonder dat je onderweg iedereen besmet.

8. Bewaar je voedsel op de goede plek

koelkaststicker welke groenten fruit waar bewaren in buiten koelkast

Door je eten op de juiste plek te bewaren blijft het veel langer goed. Met de koelkast sticker zie je meteen welke groente en fruit je in de koelkast moet bewaren en welke niet. Je kunt deze afbeelding bijvoorbeeld afdrukken en op je koelkast plakken. Ik moet wel toegeven dat ik groente in de groentela bewaren een slecht idee vind omdat je dan snel uit het oog verliest wat er nog ligt. Met als resultaat dat de he helft verpietert. En probeer ook eens om zoveel mogelijk dingen in te vriezen zoals bananen, avocado, brood en je restjes.

9. Eet groente volgens de houdbaarheid

In de onderstaande afbeelding zie je welke groente het kortst houdbaar is en je dus als eerste moet opeten. Eigenlijk heel logisch en toch gebeurt het waarschijnlijk te weinig. Als je op deze manier eet, haal je het meeste uit je boodschappen en hoef je niet opeens die zak zielige spinazie met tegenzin op te eten.

houdbaarheid groenten welke eerst eten snel bederven bederft

10. Ga slimmer om met restjes

Je kunt bijvoorbeeld al je groenterestjes op een pizzabodem gooien zodat je ook je restjes lekker kunt opsmikkelen! Ik heb bijvoorbeeld een pakje pizza deeg in huis zodat ik het vers kan maken, maar je kunt ook kant-en-klare (groente) bodems kopen zoals die van Magioni, lang houdbare desem bodems van Mr Kitchen of pizzadeeg op rol in de koeling/diepvries. Bolletje mozzerella of geraspte vegan kaas erbij en je zit gebakken. (Snap je hem?) Maar je kunt van je restjes natuurlijk ook heel gemakkelijk een soep maken. Voeg wat linzen of bonen toe om er een stevige maaltijdsoep van te maken. En top ze af met zelfgemaakte croutons van je broodresten. Chicks Love Food hebben een tof croutons recept met vijf variaties.

Bonus: wc papier

Vergeet ik bijna iets over wc-papier te zeggen terwijl dit nogal essentieel bleek te zijn voor mensen. Je kunt (duurzaam) wc-papier gemakkelijk bestellen via je online supermarkt of speciale aanbieders als The Good Roll of Wc-papier aan huis. Dit kun je eenmalig doen of met een abonnement.

Mis je iets tussen de corona boodschappen tips?

Dan lees ik het graag in de comments hieronder! Net als jouw aanpak, want van elkaar kunnen we leren 🙂

Volg je me al op Insta voor meer soortgelijke en persoonlijke content?

Previous Post
Gratitude list: inspiratie en voorbeelden van een dankbaarheden lijstje
Next Post
12x duurzame jurken onder €100 voor de lente en zomer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
You need to agree with the terms to proceed

Menu