koud douchen duurzame vrouw femke meijer

Koud douchen: zelfs jij wilt het hierom doen! + ayurveda bonus tips.

Douche jezelf mooi, gezond, gelukkig én rijker met deze tips en info. Lees alle koud douchen voordelen en haal jezelf ook over om koud te douchen. Zelfs in de winter. Maar pas op! Koudetherapie is niet voor iedereen goed dus lees snel wanneer je voorzichtig moet zijn en hoe je het opbouwt.

Wat is koudetherapie?

Met koud douchen stel je jouw lichaam bloot (hihi) aan extreme temperatuursomstandigheden om gezonder, gelukkiger of slanker te worden. En Moeder Aarde wordt er ook blij van omdat je veel gas bespaart en meestal veel korter doucht. Koud douchen moet je net als je conditie rustig opbouwen om effect te voelen. Wim Hof (aka The Ice Man) is fan van ijsbaden en tilt koudetherapie daarmee naar een hoger niveau. Hij vertelt in zijn boek hoe je je geest en stofwisseling kunt beïnvloeden met kou, ademhaling en mindset. Als je dat interessant vindt, is zijn boek een aanrader: 

1. Koud douchen opbouwen

Om alle koud douchen voordelen te ervaren moet je het dus voorzichtig opbouwen. Download de Wim Hof Method app voor Android of iOS om onder “begeleiding” koud water therapie te leren. Of race naar je badkamer en pas meteen deze stappen toe:

  1. Ga naast de douche staan en gooi de koude kraan open. Te heftig? Draai dan een warme straal in twee tot drie stappen naar de koudste stand. (Zie Ayurveda over koud douchen)
  2. Start met een meditatieve ademhaling: zo rustig, diep en lang als je kunt. Hiermee kalmeer je jouw autonome zenuwstelsel die in de fight, flight of freeze modus wil schieten. 
  3. Doe eerst je voeten, enkels, handen en polsen onder de koude straal om je (brein) voor te bereiden op het koude water.
  4. Ga daarna volledig onder de waterstraal staan en haal rustig adem. Ik douche net zo lang tot ik erbij sta als Dokter Bibber (zie: bruin vet!).

2. Koud douchen hoe lang?

Wil je jouw koude douchebeurt zo kort mogelijk houden en vraag jij je af hoe lang koud douchen voor effect? Nou je mag het rustig opbouwen! Begin eerst met een minuut koud (af)douchen. De eerste dagen vind je dit waarschijnlijk onwennig of onprettig, maar ik beloof je: you’re going to love it

Deze minuut bouw je daarna uit tot vijf minuten koud douchen. Tenzij je ambities verder reiken, want dan bereik je met 10 minuten nog meer positieve effecten. Met een douchewekker behaal je makkelijker het gewenste aantal minuten, zonder te lang te douchen. Scheelt je weer onnodig afniften en water verspillen. 

3. Welke temperatuur bij koud douchen

Alle douchebeurten onder 16 graden maken je al gelukkiger, gezonder en mooier. En eigenlijk valt koud douchen zelfs in de winter mee, want dan is het kraanwater ongeveer tien tot twaalf graden. Wil je niet direct door de zure appel heen bijten? Dan kun je ook de temperatuur rustig afbouwen. Je kunt per douchebeurt de kraan in twee tot drie stappen naar jouw koudste stand draaien. En die koudste stand elke douchebeurt wat kouder maken.

Koud douchen en (het milieu) besparen

Je weet dat koud douchen beter is voor het milieu. Maar had je verwacht dat de milieu impact van warm water 50 keer groter is dan die van koud water? Ai.. Je bespaart jaarlijks 15.000 liter water en meer dan €70 als je vanaf nu maximaal vijf minuten lang doucht. Die geldbesparing zal alleen nog maar groter worden met stijgende gasprijzen. 

En als je een waterbesparende douchekop kiest, heb je evenveel doucheplezier maar bespaar je jaarlijks nog zo’n 20% water en al snel €50. Je hebt een goede waterbesparende douchekop van merken als Grohe voor maar €20. Heb je een ouderwetse mengkraan? Installeer dan zeker een thermostaatkraan om geld en energie te besparen. Door koud douchen wen je bovendien aan koudere temperaturen waardoor je misschien ook de thermostaat in de woonkamer wat lager kunt zetten. Moeder Aarde blij, jij blij en rijk.

Koud douchen voordelen

Met koud douchen bespaar je dus veel geld en energie wat al mega fijn is. Maar koud douchen is ook gezond! Er zijn veel koud douchen voordelen:

1. Mooier worden door koud douchen

  • Je huid en haar worden mooier. Door koud water sluiten je haarschubben waardoor het er glanzender en gladder uitziet. Daarnaast blijft je huid gehydrateerder en zachter. Een koude douche straal beschermt namelijk je natuurlijke vetlaag op de huid en beperkt de kans op eczeem. 
  • Minder cellulitis: Omdat je spieren en bloedvaten samentrekken en je huid daardoor gladder en strakker wordt.

2. Gelukkiger door koud douchen

  • Gelukkiger en verminderde depressiviteit: Spoel je stress weg met alle endorfines die vrij komen door koud douchen.
  • Verhoogde effectiviteit, alertheid en kracht: Door een betere bloedtoevoer naar je hersenen word je tijdelijk high van adrenaline.
  • Grotere wilskracht: Je kunt je lichaam aanleren om zich aan te passen aan (koude) temperaturen.

3. Gezonder door koud douchen

  • Betere weerstand door hormetisch effect: Als stressreactie produceert je immuunsysteem meer bloedplaatjes en rode en witte bloedcellen waardoor je weerstand verbetert.
  • Hogere stofwisseling & minder chronische pijn: Dankzij de verbeterde bloedcirculatie.
  • Minder spierpijn: Omdat een vergrote bloedtoevoer de afvalstoffen uit je spieren sneller afvoert.

4. Afvallen: bruin vet

Je hebt witte en bruine vetcellen in je lichaam. De witte vetcellen zijn kleine opslagcontainers en de bruine vetcellen produceren warmte door vet te verbranden. Wanneer je lichaam rilt, gaat het bruine vetcellen aanmaken om je lichaam warm te houden. Hoe meer je rilt, hoe meer bruine vetcellen en hoe makkelijker je energie verbrandt.

Nadelen koud douchen: ademhaling!

Wim Hof promoot een diepe, rustige ademhaling om veel zuurstof binnen te krijgen en je cellen te prikkelen. Hierdoor zou een energieboost een van de koud douchen voordelen zijn. 

Maar ken je ook de Buteyko methode? Volgens Buteyko moet je juist rustig en relatief oppervlakkig ademhalen. Hiermee ondersteun je jouw imuunsysteem en herstel je sneller (bij chronische klachten). Ik ben zelf erg onder de indruk van de positieve effecten van Buteyko en houd daarom die ademhaling aan. Check voor een wetenschappelijke vergelijking van verschillende ademhalingstechnieken vooral het Nieuwe Ademen boek. Hiermee kun je zelf bepalen welke ademhaling jou het meest aanspreekt.

Koud douchen risico

Omdat je lichaam in de stress schiet van koud douchen, is het niet voor iedereen verstandig om (fanatiek) te doen. Maar ook oude wijsheden raden koud douchen af voor deze risicogroepen:

Hoewel koud douchen de pijn van chronische ziektes kan verminderen, wil ik je aanraden om altijd eerst te overleggen met je huisarts.

Ayurveda over koudetherapie

Een van de belangrijkste uitgangspunten van Ayurveda is het principe van “like increases like”. Wat betekent dat je het tegenovergestelde in moet brengen wanneer je uit balans bent. Of koud douchen goed voor je is, is dus afhankelijk van de persoon en het moment. Koud douchen is fantastisch op warme zomerdagen voor mensen met veel hitte/vuur (Pitta). Maar aarde (Kapha) en wind (Vata) types zijn van nature snel koud. Voor deze types is het koud douchen dus niet altijd even handig. Zeker niet in de seizoenen waarin deze types sneller uit balans raken. Voor Vata is dat de herfst en voor Kapha de lente. 

Over het algemeen zou je het volgende kunnen zeggen: 

  • Pitta types: yes, go for it. Vooral op hete zomerdagen of in periodes dat je ervaart dat het vuur element uit balans is. Dit merk je o.a. aan een onrustige huid, diarree, maagzuur, snel geïrriteerd of boos zijn en ontstekingen. 
  • Vata types: beter van niet. Zeker niet in de herfst of als je merkt dat je erg onrustig en/of angstig bent of last hebt van een droge spijsvertering (constipatie). Wanneer je in balans bent zou je wel koud af kunnen douchen. Maar nooit van heel warm naar heel koud gaan – dat is teveel beweging/verandering wat kan zorgen dat het wind element en dus Vata heel snel uit balans raakt. 
  • Kapha types: eigenlijk nooit. Kies juist liever voor een warme douche. Kapha types kunnen ook beter tegen extreme hitte. Zeker in de lente is het van belang lekker heet te douchen als je een Kapha type bent, maar ook wanneer je verkouden bent of jezelf zwaar voelt (eventueel zelfs depressie) is het niet handig koud te douchen. Juist dan heb je warmte nodig om weer in balans te komen. 

Wanneer je een Abhyanga doet is het zeker af te raden om daarna koud te douchen. Abhyanga is een Ayurveda self-care ritueel waarbij je jezelf insmeert met warme sesamolie voor het douchen. En je hebt warmte nodig om de olie beter op te kunnen nemen. Erna koud douchen kan juist zorgen voor het verstoppen van je poriën wat weer de basis kan zijn voor een onbalans.

Benieuwd geworden naar welk Ayurveda type jij bent en of je de douche wel of niet op koud moet zetten in de ochtend? Doe de Ayurveda Self-Test van Kim van der Veer.

Nog duurzamer douchen?

Check dan vooral de m’n shampoo bars test voor alle ins en outs over shampoo bars. Of zoek direct een lekkere shampoo bar uit in een van m’n favoriete natuurlijke webshops.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email